Skip to content

IMPRINT-ΔΙΕΘΝΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΑ, ΤΥΠΩΜΑΤΑ & ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ, ΣΥΛΛΟΓΗ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΗΤΗ


IMPRINT. ΔΙΕΘΝΗ ΧΑΡΑΚΤΙΚΑ, ΤΥΠΩΜΑΤΑ & ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ, ΣΥΛΛΟΓΗ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΗΤΗ, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, Οκτώβριος-Νοέμβριος 2010

To Officeculture.eu ανέλαβε τη συνολική ευθύνη για την παραγωγή της έκθεσης και του καταλόγου με τίτλο «Imprint. Διεθνή χαρακτικά, τυπώματα & καλλιτεχνικά βιβλία από τη Συλλογή Γιώργου Κητή».

Μετά από την έρευνα της ιδιωτικής συλλογής του Γιώργου Κητή, ολοκληρώθηκε η επιλογή των έργων που θεωρήθηκε πιο σκόπιμο να παρουσιαστεί στην έκθεση και τον κατάλογό της και ξεκίνησε η μουσειολογική μελέτη.
Τελικά, ένα πλούσιο και σπάνιο υλικό από την ιδιωτική συλλογή Κητή αναδιοργανώθηκε στους χώρους του ΜΜΣΤ, προτείνοντας μια «ανάγνωσή» του εκ νέου από μέρους του θεατή, ανάγνωση που τέμνεται από -αλλά και υπερβαίνει- τη συμβατικά καταγεγραμμένη ιστορία της τέχνης μέσα από τη διαδοχή των καλλιτεχνικών κινημάτων, ρευμάτων και τάσεων.
Η έκθεση Imprint αποτέλεσε ένα αποτύπωμα, όπως δηλώνει και ο τίτλος της: αποτύπωμα της διεθνούς χαρακτικής από τις αρχές του 20ού μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα, αποτύπωμα της διεθνούς καλλιτεχνικής σκηνής της ίδιας περιόδου, αποτύπωμα της προσωπικής σφραγίδας ενός συλλέκτη, που επί δεκαπέντε χρόνια επιδίδεται με πάθος στη συλλογή έργων τέχνης.
Περιέλαβε ένα μεγάλο σύνολο καλλιτεχνών και έργων: περισσότεροι από 250 καλλιτέχνες και περισσότερα από 300 έργα. Με πυρήνα τη χαρακτική στις νέες ποικίλες τεχνικές της μορφές, αποδόθηκε η καλλιτεχνική ατμόσφαιρα στην ευρύτητά της, καθώς ανακαλούνταν ποικιλότροπα η ζωγραφική, η γλυπτική, η καλλιτεχνική έκφραση στον τρισδιάστατο χώρο.
Ταυτόχρονα, αποτέλεσε και ένα είδος εικαστικής βιβλιοθήκης, με πολυάριθμα καλλιτεχνικά βιβλία και portfolios: αυτά, στη διάθεση του θεατή, ανέδειξαν τις πλούσιες και εμπνευσμένες καλλιτεχνικές εφαρμογές, που εξυπηρετούν λογοτεχνικά κείμενα, σε δημιουργική συνάφεια με την καλλιτεχνική εικόνα.
Η έκθεση αρθρώθηκε σε επτά βασικές ενότητες: α) Μοντέρνοι καιροί, β) Αφαίρεση, γ) Στην επικράτεια του πραγματικού αντικειμένου, δ) Στα όρια των εννοιών και του ελάχιστου, ε) New Spirit, στ) Στην επικράτεια του χώρου, ζ) Η τέχνη τώρα.
Οι ενότητες αυτές απέδιδαν και το χρονολογικό φάσμα στο οποίο εντάσσονται οι περιλαμβανόμενοι καλλιτέχνες και τα έργα τους. Ξεκινώντας από εκπροσώπους του ευρωπαϊκού μοντερνισμού, το μεταπολεμικό στίγμα δόθηκε μέσα από χαρακτηριστικά δείγματα της αφηρημένης τέχνης και στη συνέχεια από έργα και, ευρωπαίους και αμερικανούς, καλλιτέχνες που διερεύνησαν νέους τρόπους διαχείρισης της εικόνας και της καθημερινής πραγματικότητας κατά τις δεκαετίες 1960 και 1970. Στη συνέχεια εκπροσώπων του μινιμαλισμού και της άρτε πόβερα, η ζωγραφική χειρονομία με ένταση στον τύπο του νεοεξπρεσιονισμού και συναφών τάσεων χαρακτηρίζει τη δεκαετία 1980, όπως και οι καλλιτεχνικές αναζητήσεις μέσα στον τρισδιάστατο χώρο, που αφενός συνεχίζονται μέχρι σήμερα, αφετέρου αποτυπώνονται και στα χαρακτικά. Τελευταία ενότητα αποτελούσε εκείνη που παρουσίασε εκδοχές της ευρωπαϊκής και αμερικανικής τέχνης που παράχθηκε από τη δεκαετία 1990 μέχρι σήμερα.
Σε κάθε περίπτωση, τα έργα εκτέθηκαν ξανά επικαιροποιημένα στο θεατή, ξαναθέτοντας ερωτηματικά γύρω από τη δημιουργία τους, αλλά και τη σημερινή ύπαρξή τους, και μετέτρεψαν το ίδιο το μουσείο σε εργαστήριο εικόνων και ιδεών και καλλιτεχνική βιβλιοθήκη.
Στο πλαίσιο αυτό, τα ερωτήματα που τέθηκαν ήταν: το σουρεαλιστικό πρόταγμα διατηρεί στα μάτια σας τη δυναμική του; Η άρση της αντίθεσης ανάμεσα σε αφαίρεση και παραστατικότητα ή σε παραστατικό και μη έχει εμπεδωθεί; Οι παλιότερες διακρίσεις ανάμεσα σε υψηλή και χαμηλή τέχνη έχουν οριστικά χαθεί; Η αφαίρεση ανακαλεί τα σήματα ελευθερίας που ανακαλούσε; Τα καλλιτεχνικά βιβλία διεκδικούν θέση μέσα σε μια μεγάλη «εικαστική βιβλιοθήκη»; Έχει σημάνει οριστικά το τέλος μιας εποχής που χαρακτηρίστηκε από παγκόσμιους πολέμους και την επιδίωξη της πολιτικής και ιδεολογικής ηγεμονίας; Η εμπειρία του χώρου στα έργα βιώνεται ξανά ή είναι ένα ήδη «παλιό» δεδομένο που επικάθεται στην ήδη εξελιγμένη μας αντίληψη του εικονικού χώρου; Το πολιτικό υπόβαθρο της κάθε είδους καλλιτεχνικής διαμάχης εξαφανίστηκε σε όφελος ενός κοσμοπολίτικου εκλεκτισμού;
Η έκθεση συνοδεύτηκε από δίγλωσσο, έγχρωμο κατάλογο.
Επιμέλεια έκθεσης και καταλόγου: Θούλη Μισιρλόγλου
Σχεδιασμός καταλόγου: Fast Forward / Θεόφιλος Σαγίρογλου

 

 

 

Μοιραστείτε το!

Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια σ' αυτό το έργο.

Αναφορές

Δεν υπάρχουν αναφορές σ' αυτό το έργο.

Προσθήκη σχολίου

Required

Required

Optional

*

Σχετικά Έργα

Κατηγοριες

Αρχείο